Met trots presenteren Mira Bryssinck, Fred Libert en Laura Vroom de 12de editie van Par Hasard. Deze keer gaan ze een samenwerking aan met Historische Huizen Gent en laten ze je kennismaken met work-in-progress op verschillende plekken in de Sint-Pietersabdij.
Reserveer je ticket(s) hier!Tijdens het event Par Hasard x Historische Huizen Gent nodigen Mira Bryssinck, Laura Vroom en Fred Libert andere makers, performers en muzikanten uit om een work-in-progress te delen met een publiek.
Deelnemende artiesten
Wie spreekt er?
Waar?
Welke lichamen worden getoond?
Welke stemmen blijven ongehoord?
Welke woorden worden uitgesproken en hoe?
Wie luistert er naar wie?
Wat gebeurt er als we bepaalde woorden zeggen, met een ander lichaam en een andere stem, op een andere plek?
Is het juist om dat te doen?
“When they speak is een poging om mijn eigen lichaam te betrekken bij zorgen over politieke expressie. Een performance waarin ik een aantal zorgen over de performativiteit van spraak in politieke expressie in scène zet. Een poging om mijn eigen lichaam te betrekken bij kwesties als belichaming, (re)enactment en blootstelling.”
Radiant Chamber – Performative sound (15 min.)
Gaspard Emma Hers is een jonge kunstenaar die in Brussel woont. Gaspard is afgestudeerd in kunst aan de HEAR (Haute Ecole des Arts du Rhin 2019) in Straatsburg, in de sectie ‘Hors Format’. Hun praktijk draait voornamelijk rond tekenen en muziek, hoewel ze ook experimenteren met andere gebieden zoals video en schilderkunst. Hun werk verkent de dissociatieve staat tussen meerdere realiteiten en meerdere identiteiten. Met behulp van verschillende aliassen en media, in een combinatie van het imaginaire en het groteske, is hun werk, net als een dagboek, gebaseerd op populaire referenties met een vleugje magie.
Lichamen hybridiseren, combineren elkaar, soms op de manier van de Grylles van de middeleeuwen, maar laten zich ook inspireren door hedendaags symbolisme en fantastisch realistische literatuur.
In hun werk wordt het verhaal kortgesloten door de verweving van het figuratieve en het abstracte. Het resultaat is een soort ruimte waar mogelijkheden worden verkend en uitgeprobeerd, een plek tussen archieven en fictie.
Louky van Eijkelenburg weet al van jongs af aan dat ze geen kinderen wil. Daar waar ze als 17-jarige werd betutteld door volwassenen die haar niet serieus namen (“wacht maar”), merkt ze dat ze nu (op 26-jarige leeftijd) steeds meer weerklank vindt wanneer ze haar beslissing deelt met leeftijdsgenoten.
Een steeds grotere groep mensen maakt de beslissing om zich niet voort te planten, als een soort ultieme fuck you naar de natuur en alle voorouders. Het is een gespreksonderwerp dat hoe dan ook vragen oproept.
Is het nog wel ethisch verantwoord om kinderen op de aarde achter te laten, gezien de huidige staat van de wereld? Welke anticonceptie is geschikt? Wat als je verkering krijgt met iemand die wel kinderen wil? Hoe zit het met de vergrijzing? En wat als de biologische klok toch gaat tikken?
Deze vragen en gedachten verwerkt zij in een serie korte monologen die gespeeld zullen worden door de actrice Julie Mughunda.
Physical dialogues
Performers: Kato Mergan (danspedagoog en maker) in co-creatie met Patric Cunha (student P.A.R.T.S.)
A body made of a thousand reflections
seeing through
telling me what to do,
how to move
Give me a direction
Reflect my voice
The skin speaks a thousand words
Vier de Seizoenen: een eigentijdse verklanking van Keltische mythen en jaarfeesten.
“Mijn droom is om oude tradities en inzichten te verenigen met hedendaagse klanken en technieken om zo de betekenis ervan terug relevant te maken… In dit project baseer ik mij op de vier belangrijkste Keltische jaarfeesten: Imbolc, Beltane, Lughnasadh en Samhain.”
Elk deel uit dit muzikaal vierluik zal één feest vertegenwoordigen, uitgevoerd door strijktrio en electronics.